torstai 19. marraskuuta 2020

Matkustamisen nopeuttaminen Herttoniemeen

Kysyimme liikkumiskyselyssä kumman joukkoliikenneyhteyden asukkaat näkivät tärkeämpänä oman arkensa kannalta; nopean yhteyden Herttoniemeen vai yhteydet Laajasalon sisäisiin palveluihin. Vastaus oli selkeä: yli 90% vastaajista näki yhteyden Herttoniemeen tärkeämpänä. Mutta mitenhän sen toteuttaisi?


Nopeuttamisen vaihtoehtoja

Joukkoliikenteen nopeuttamiseen on monia keinoja. Esimerkiksi kaistajärjestelyt, joukkoliikenne-etuudet, pysäkkien poistamiset, liikennevalojen ohjelmointi sekä reittien suoristaminen ovat kaikki nopeutta edistäviä toimenpiteitä. Me HSL:ssä vastaamme erityisesti ratkaisuista pysäkkien ja reittien suhteen.

Siksi yhtenä vaihtoehtona nopeuttamiselle voisi olla linjojen 84 ja 88 siirtäminen kokonaan Laajasalontielle, samalla kun Laajasalontien bulevardisointi sulkee Reposalmentien sillan ja vie alueen linjat poikkeusreiteille rakennustöiden ajaksi. Rakennustyöt sulkevat Isosaarentien sekä Kuvernöörinpolun bussiliikenteeltä. 

Linjat 84 ja 88 valikoituvat tämän pohdinnan kohteeksi, koska niiden varrella asukasmäärät ovat kasvaneet ja kasvavat jatkossakin eniten. Linjoilla väliin jäävät pysäkit olisivat Yliskyläntien, Humalniementien ja Itäniitynpolun pysäkit. Vastaavasti linjat 85 ja 86 jäisivät tässä ratkaisussa kulkemaan näiden pysäkkien kautta, jotta alueella säilyisi tasokas joukkoliikennepalvelu. Linjat 85 ja 86 tarjoaisivat mainituille pysäkeille 5 min vuorovälin ruuhka-aikana ja noin 10 min vuorovälin muina aikoina.

Kumpi olisi parempi? Katso linkin video ja vastaa kyselyyn!

Mitä mieltä sinä olet? Olisiko reitiltään kattavampi vaihtoehto A, vai reitiltään nopeampi vaihtoehto B parempi linjojen 84 ja 88 reitiksi? 

Tutustu lisää aiheeseen ja vastaa kyselyyn ma 23.11. mennessä osoitteessa: hellonsurvey.typeform.com/to/Co2ycRuk! 

Voit toki kertoa mielipiteesi ja näkemyksesi meille myös kommenttiosiossa!


24 kommenttia:

  1. Miksi kyselyssä ei voi valita linjaa 89, jota käyttää myös?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Näin näyttää olevan, tosin linja 89 ei liikennöi Laajasalontiellä jonka muutoksista tätä aihetta pyritään nyt käsittelemään. Kyselyyn voi myös vapaasti kirjoittaa linjatunnuksen mitä käyttää, eli sitä ei ole pakko valita listalta. /Aleksi

      Poista
  2. Hei

    Yksi vaihtoehto uudelle linjajärjestelylle voisi olla se, että linjat 84 ja 88, eivät pysähtyisi Laajalon pohjois-osassa niin monella eri pysäkillä. Ennen Kauppakeskus Saarta on kolme pysäkkiä hyvin lähellä toisiaan (Itäniitynpolku, Humalniementie ja Yliskyläntie.)

    Voisiko 84 & 88 linjojen A) ja B) vaihtoehtojen rinnalle nostaa vielä kolmannen vaihtoehdon C), jossa Humalniementien ja Yliskyläntien pysäkit jätettäisiin ajamatta, mutta bussi pysähtyisi Itäniitynpolulla, jolloin pysäkki palvelisi Laajasalon pohjois-osan asukkaita.
    Tai edes jompikumpi, 84 tai 88, voisi ajaa "vanhaa reittiä" niin, että pysäkki säilyisi kuitenkin Itäniitynpolulla. Tämäkin nopeuttaa matka-aikaa, kun kaksi pysäkkiä jäisi pois. Humalniementien pysäkki on hyvin lähellä Itäniitynpolun pysäkkiä ja Yliskyläntien pysäkki on lähellä uutta Kauppakeskus Saaren kohdalle tulevaa pysäkkiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Hyvä idea ja kommentti! Pysäkkien jättäminen väliin on yksi ihan mahdollinen vaihtoehto, sen nopeuttamisvaikutus ei vain välttämättä ole yhtä suuri. Mutta kuten totesitkin, tällä olisi muita hyviä puolia.

      Itäniitynpolun pysäkeille jäisi tässä vaihtoehdossa B liikennöimään linjojen 85 ja 86 lisäksi myös linja 89. Herttoniemen suuntaan tarjontaa olisi siis pysäkiltä suhteellisen usein, mutta yhteydet Laajasalon pohjoisosasta linjojen 84 ja 88 reittien varteen Laajasalon länsiosaan heikkenisivät. Voisinkin tiedustella, oliko sinulla tässä joku tietty yhteysväli kyseessä jotta ymmärtäisimme asiaa paremmin? /Aleksi

      Poista
    2. Hei,

      yhteysväli, jota käytän on nimenomaisesti Herttoniemi-Itäniitynpolku.
      Mikäli linjat 84 ja 88 (tai edes toinen niistä) kulkisivat edelleen Itäniitynpolun pysäkin kautta, linjalle tulisi toki pieni koukkaus Yliskylän rampilla, mutta ylimääräisiä liikennevaloja reitille ei osuisi, sillä molemmilla reittivaihtoehdoilla ensimmäiset liikennevalot ovat Laajasalon sillan jälkeen Kauppakeskus Saaren kohdalla. Olisi mielenkiintoista tietää millainen aikavaikutus ehdottamallani reittivaihtoehdolla (pysähdys vain Itäniitynpolulla) olisi kokonaisaikaan...?

      Yst. Riina

      Poista
    3. Hei! Kyselyssä on tosiaan kysytty molempien linjojen reittien muuttamisesta, tämä johtuu siitä että jos reitit ovat tällä osuudella samat, kuten nykyisin, on niiden aikataulut mahdollista sovittaa keskenään tasavälisesti.

      Tällöin esimerkiksi Koirasaarentien itäpäähän kulkeville on tasainen liikennetarjonta, eivätkä bussit kulje aivan peräkkäin ja ne voidaan täsmätä eri metrovuoroihin. Jos reitit olisivat toisitaan poikkeavia, Koirasaarentieltä kyytiin nouseva matkustaja voisi olla samaan aikaan perillä Herttoniemessä kuin aikaisemman vuoron matkustaja, jolloin vaihto tapahtuisi samaan metrovuoroon. Tämä voisi aiheuttaa näiden matkustajien osalta vain nopeamman vuoron suosimista, joka voisi johtaaa liian täysiin busseihin. Sama tilanne on linjoilla 84/85 jotka tahdistuvat keskenään Laajasalontien eteläpäässä.

      Esittämäsi hyvän idean aikavaikutus vaihtelisi toki riippuen siitä miten linjoilla nyt pysähdytään näillä poistuvilla pysäkeillä. Äkkiseltään oli suhteellisen vaikea löytää vuoroa muualta kuin aamuruuhkan ajalta, joka olisi pysähtynyt näillä kaikilla pysäkeillä. Jos tämä otetaan esimerkiksi, niin näyttäisi että nopeutus voisi olla noin yhden minuutin luokkaa, sen verran käytetään näillä kahdella muulla pysäkillä aikaa. Vähäisemmän matkustamisen aikoina tämä vaikutus olisi toki hieman pienempi, koska näillä pysäkeillä ei tälläkään hetkellä juuri pysähdellä.

      Pahoittelen pitkää vastausta ja pidämme tämän vaihtoehdon korvan takana! /Aleksi

      Poista
  3. Videokysely oli huonosti / vajaavaisesti tehty, koska siinä ei mainittu, että 85 ja 86 kulkisivat vanhojen Yliskylän pysäkkien kautta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Suuret pahoittelut jos asia oli huonosti selostettu! Otamme mielellämme tämän palautteen vastaan ja pyrimme kehittämään tekemistämme tulevaisuudessa, kokeilimme nyt ensimmäistä kertaa tämäntyyppistä infovideota. Jos muutkin blogia lukevat kokivat videon vaikeaselkoiseksi, mielellämme otamme vastaan mielipiteenne myös tänne kommenttiosioon. /Aleksi

      Poista
  4. Jollaksen tien päähän ,kun on tulossa lisää asukkaita , niin Bussi linja olisi syytä saada tänne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Jollaksentien päädyn joukkoliikennetarjonta on nykyisin tosiaan linjan 802 varassa. Linja liikennöi noin tunnin välein arkisin. Mitä reittiä uuden linjan olisi mielestäsi hyvä kulkea? /Aleksi

      Poista
    2. linja ei kuljew normaali linjan tavoin suoraan ja ja eikä ole kuljen viikoloppuisin ja iltaisin tai yöisin

      Poista
    3. Hei! Eli uuden reitin olisi hyvä kulkea suoraan Herttoniemeen, sekä myös iltaisin ja viikonloppuisin?

      Jollaksentien pääty vaikuttaa sen verran kapealta että kovin tiheää bussiliikennettä sinne ei välttämättä voida tuoda isoilla busseilla ajettuna, jolloin liikenne on hieman hankala sovittaa palvelemaan muuta Laajasaloa reitin varrella. Mutta otamme tämän toiveen kyllä huomioon suunnittelussa ja selvitämme asiaa! Voisikohan esimerkiksi erillinen pikkubussilinja tarjota tähän parannusta? /Aleksi

      Poista
    4. Jos linja kulkisi joka päivä aamusta ja yöhön!

      Poista
  5. Ymmärsin, että kysely sulkeutuisi maanantaina 23.11. mutta se näyttäisi olevan jo sulkeutunut?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Olet ymmärtänyt aivan oikein, näin oli toisaan tarkoitus. Tarkistamme vielä palveluntarjoajalta onko tässä käynyt joku väärinymmärrys. Kommentteja otetaan mielellään vastaan myös tänne blogin keskustelupuolella! /Aleksi

      Poista
    2. Hei! Kiitos pikaisesta vastauksesta :) Kommentoin tähän siis, että olisin laittanut olevani vaihtoehdon A kannalla (reitiltään kattavampi vaihtoehto A; eli kaikki Kuvernöörintien kautta)

      Poista
    3. Hei! Kiitos kommentistasi, merkataan yksi ääni lisää vaihtoehdon A puolesta. :) Tulemme julkaisemaan kyselyn tuloksen lähiaikoina, mutta alustavasti näyttäisi siltä että vaihtoehto B, eli nopeampi reitti, olisi saanut enemmän ääniä. Siksi olisikin kiva kuulla, minkälaiset syyt saivat sinut kallistumaan tämän puolelle? Tämä siis siksi, että ymmärtäisimme paremmin mahdollisen muutoksen vaikutuksia. /Aleksi

      Poista
    4. Kiitos! Isona kysymyksenä nopeamman vaihtoehdon kannalta on se, että 84/88 pysäkit eivät ole lähellä kauppakeskus Saarta. Herttoniemen suuntaan suhteellisen lähellä (toki ei ole virallista kulkureittiä vaan pelkkä kinttupolku ja sillä seinällä on vain huolto-ovi, joten hankala kulkea käytännössä muutoin kuin kesällä, erityisesti jos on huonommassa kunnossa/vaunujen tms. kanssa), mutta ennen kaikkea Herttoniemestä Laajasaloon päin – painavien ostoskassien/vaunujen/rollaattorin/jne. kanssa pitäisi mennä ensin Saaren läpi eteläpäätyyn, joutomaan poikki/liikenneympyrän kautta ja sillan yli, ennen kuin pääsisi pysäkille. Tämä vaikuttaa pitkältä ja hankalalta matkalta, esim. Yliskylän tien pysäkit ovat helpommat kaupassa käynnin kannalta. Pikareitin suunnitellut kulkuyhteydet Saaren ja pysäkkien välillä ovat selvästi esteellisemmät kuin nykyiset.

      Lisäksi poisjäävien pysäkkien lähellä on paljon kerrostaloasuntoja, joista tulee aika paljon matkustajia, toivottavasti heidän kulkuyhteyksiään ei unohdeta.

      Viimeisenä vielä: Laajasalontiellä kulkee jatkuvasti enemmän henkilöautojakin, eihän tie tukkeudu liikaa, jos siitä alkaa mennä bussitkin? Kuvernöörintiellä bussit eivät oikeastaan koskaan jää ruuhkaan, joten siitä kulkeminen on kuitenkin suhteellisen nopeaa.

      Kiitos! :)

      Poista
    5. Mutta tosiaan suurimpana ongelmana pikareitin kannalla koen esteellisyyskysymykset, sillä pikareitti huonontaisi selvästi liikkumista Saaren ja suunniteltujen 84/88 bussipysäkkien välillä. Tämä on tärkeää ehkä nimenomaan niille, jotka eivät muutenkaan liiku paljoa (vanhukset, huonostiliikkuvat, vaunulliset jne.) He eivät välttämättä halua mennä Herttoniemeen asti palvelujen takia, mutta suunnitellut muutokset tekevät lähipalveluiden hyödyntämisen nykyistä vaikeammaksi, sillä pysäkiltä sinne pääseminen tehdään hankalaksi. Pikareitin pysäkkejä pitäisi ehkä vielä miettiä niin, että ne olisivat oikeasti lähellä Saarta eivätkä hankaloittaisi liikkumista, varsinkaan nykyisestä huonompaan suuntaan :)

      Poista
  6. Hei,
    Olipa todella lyhyt vastausaika kyselyssä, kun olikin jo maanantaina sulkeutunut ja itselleni ainakin kutsu vastaamaan tuli vasta torstaina! Mutta kommentoin että asumme tässä Otonkujan pysäkin lähellä ja liikumme paljon Herttoniemen metrolle sekä 84:lla että 88:lla ja toiveemme on että sinne pääsisi mahdollisimman nopeasti eli olikohan se sitten se vaihtoehto B (jos nyt muistan oikein...)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kokeilimme tällä kertaa tällaista lyhyempää kyselyaikaa, kun kokemuksemme mukaan huomattava osa vastauksista tulee ensimmäisten päivien aikana, vaikka kyselyaika olisi pidempikin. Nyt saimme vastauksia yli 2200 ja näistäkin 1400 tuli ensimmäisenä päivänä. Ajatuksenamme on että tällaisia kevyempiä ja lyhyempiä kyselyitä voisimme toteuttaa tulevaisuudessa myös enemmän, jos kokemukset ovat positiivisia.

      Merkkaan yhden lisä-äänen vaihtoehdon B puolesta! :) /Aleksi

      Poista
  7. Hei,

    Huomasin, että liikennöintisuunnitelmassa (https://www.hsl.fi/hsl/osallistuminen/Liikennointisuunnitelma2021&utm_source=asiakastiedote-marraskuu2&utm_medium=email) jo ehdotetaan 84 ja 88 siirtymistä uuteen reittiin ilman, että asiaa on esimerkiksi avattu täällä. Harmittelen asiaa, koska osallistamisesta tulee vähän näennäinen vaikutus. Minusta on merkittävä huomio, että 84 ja 88 osalta ei ole merkitty uusia pysäkkejä Laajasalontien varrelle: https://platform.remix.com/map/0ff5531d/line/bea0c8ef?dir=0&latlng=60.1821,25.05085,14.356&layer=hsl Tämä on siis erilainen toteutus kuin mitä tässä postauksessa oli ehdotettu.

    Itse olisin toivonut, että bussit edelleen menevät vanhaa reittiä, mutta esimerkiksi kaikki bussit eivät pysähtyisi Herttoniemen reitin varrella (Linnanrakentajatie, Tuoriniemi ja Kaivolahdenkatu). Tämä nopeuttaisi osaltaan siirtymistä Laajasaloon monille meille, jotka asuvat täällä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! On totta että tässä on nyt menty aika vauhdilla eteenpäin, mutta tämä asia haluttiin tuoda vielä liikennöintisuunnitelman kommentointikierrokselle mukaan, jotta kaikki pääsevät kertomaan mielipiteensä. Mitään päätöksiä ei siis vielä ole tehty, nyt kerätään kommentteja.

      Liikennöintisuunnitelman karttaan on nyt lisätty nuo Laajasalontielle rakennettavat pysäkit, ne valitettavasti sieltä alunperin puuttuivat.

      Tämä nyt tehty kysely oli pikainen katsonta siitä mitä Laajasalon asukkaat olisivat asiasta mieltä. Tulemme julkaisemaan tuloksista kyllä kirjoituksen mahdollisimman pian täällä blogissa. Vastauksia kyselyyn saatiin yli 2200. /Aleksi

      Poista
  8. The Best New Casinos - JTM Hub
    JCMH has the latest and best casino games 광명 출장샵 in 여주 출장샵 the 이천 출장마사지 online 속초 출장안마 casino industry, 김포 출장마사지 with more than 200 games available and a wide variety of jackpots available

    VastaaPoista