Laajasalon liikkumiskyselyyn vastasi yli 2500 alueen asukasta! Kiitämme teitä jokaista siitä, että halusitte käyttää aikaanne oman asuinalueen joukkoliikenteen kehittämiseen!
Kyselyn tuloksia käytetään pohjatietona joukkoliikenteen
ratkaisujen suunnittelussa ja niihin syvennytään vielä tarkemmin eri
ratkaisuvaihtoehtoja harkitessa. Aineisto on niin kattava, että se helpottaa
huomattavasti eri vaihtoehtojen punnitsemista.
Kuva: Valtaosa vastaajista antoi nykyiselle joukkoliikennepalvelulle arvosanan 3 tai enemmän, vastausvälin ollessa 1-5 |
Mitä sitten yleisellä tasolla nousi esille? Ainakin se, että
nykyiseen liikenteeseen ollaan pääosin tyytyväisiä, mutta erityistä
parannettavaa olisi liikenteen nopeuttamisessa Herttoniemen suuntaan. Samoin
vuorovälien tihentämistä, yöliikenteen tarjontaa ja liikennöinnin
luotettavuutta toivottiin parannettavan. Erityisinä teemoina nousivat esille
myös Herttoniemen terminaalin kehittäminen, sekä Kruunuvuorenrannan ja
Helsingin keskustan välisen lauttaliikenteen edistäminen. Kasvavalle alueelle
ymmärrettävästi toivottiin myös lisää lastenvaunupaikkoja busseihin ja uusia
reittivaihtoehtoja esimerkiksi Pasilan suuntaan.
Kuva: Joukkoliikenteen kehittämistarpeita nähtiin laajalti, mutta eniten toivottiin nopeampia yhteyksiä sekä tiheämpiä vuorovälejä |
Asukkaiden liikkumiskohteet
Kuva: Laajasalossa asuvien työ- ja opiskelupaikat suuntauvat laajalle alueelle seudulla
Liikkumiskyselyn aineistosta käy ilmi, että matkat Laajasalon alueelta suuntautuvat moneen eri suuntaan, mutta niiden pääpaino on kuitenkin suurissa työpaikkakeskittymien kohteissa. Työpaikkojen määrä itse Laajasalon alueella on vähäistä. Työ- ja opiskelupaikoissa korostuu Helsingin keskusta, sekä Meilahden, Pasilan, Kallion, Kalasataman, Vallilan ja Meilahden alueet. Myös itse Herttoniemeen, Itäkeskukseen, Otaniemeen, Ruoholahteen ja Malmille tehdään runsaasti työmatkoja. Merkittävä osa matkakohteista sijaitsee raideliikenteen äärellä.
Kuva: Ostos- ja vapaa-ajan paikat sijoittuvat laajasti myös Laajasalon sisälle, sekä Herttoniemen ja Itäkeskuksen suuntaan
Ostosmatkat suuntautuvat luonnollisesti Helsingin keskustaan ja suuriin kauppakeskuksiin kuten Itäkeskukseen, Rediin ja Triplaan. Läheiset Saaren kauppakeskus sekä Hertsin lähipalvelukeskus vetävät puoleensa myös hyvin paljon asiointia.
Vapaa-ajan matkoissa korostuu Laajasalon sisäisiä liikunta ja harrastuskohteita, kuten liikuntapuiston alue ja merelliset ulkoilukohteet. Erityisesti harrastuskohteet sijoittuvat kuitenkin seudullisesti laajalle alueelle.
Jatkotoimenpiteet
Suunnitelmaprojekti etenee vastausaineiston läpikäynnin jälkeen tarkempaan suunnitteluun ja ratkaisuehdotusten esittämiseen.
Asukkaiden vastausten perusteella lähitulevaisuudessa tulemme keskittymään ensisijaisesti joukkoliikenteen nopeuttamiseen, erityisesti kasvavilla asuinalueilla. Tilanne on kuitenkin haastava, koska alueella on paljon rakenteilla ja poikkeusjärjestelyt tulevat väistämättä vaikuttamaan myös joukkoliikenteeseen. Näistä ratkaisuista tulemme vielä teettämään myös erillisen asukaskyselyn.
Toiseksi tulemme kiinnittämään huomiota
joukkoliikennetarjonnan määrään ja yöliikenteen järjestelyihin. Tulemme
tekemään joulukuussa matkustajalaskentoja Laajasalon alueella, joiden
perusteella mahdollisia vuoro- ja reittimuutoksia toteutetaan. Koronatilanteesta johtuen vuorojen lisääminen voi kuitenkin olla
ajankohtaista vasta myöhemmin tulevaisuudessa.
Kolmanneksi tulemme keskittymään liikennöinnin
luotettavuuden parantamiseen. Laajasalon alueen liikenne kilpailutetaan
uudestaan alkuvuonna 2021 ja tässä tullaan huomiomaan aikaisempaa enemmän palvelun
täsmällisyyden merkitys asiakaspalveluun. Samalla vaadimme nykyistä enemmän
lastenvaunupaikkoja linja-autokalustoon. Uusi sopimus astuu voimaan syksyllä
2022.
Avoimissa palautteissa nousi esille myös laajempia teemoja joita tulemme edistämään yhdessä
Helsingin kaupungin kanssa. Erityisesti Herttoniemen terminaalin sekä
Kruunuvuorenrannan lauttaliikenteen kehittämisen tarpeet tulivat ilmi avoimista palautteista.
Esitämme lähitulevaisuudessa joitain ajatuksia tulevista muutoksista ja toivommekin että mahdollisimman moni ottaisi niihin kantaa ja toisi omaa näkemystään esille. Yhdessä tekemällä ja yhteistä ymmärrystä rakentamalla pääsemme varmasti parhaaseen lopputulokseen!
Ajan päivittäin Laajasalosta lähtien Sörnäisten rantatietä, Teollisuuskatua ja Sahaajakatua. tämä vuoden 2020 tarkoitushakuinen teksti ihmetyttää kovin. Näen tarkoituksenmukaiseksi toteuttaa puolueeton liikennelaskenta em kaduilla ilman poliitikkojen evästyksiä.
VastaaPoista