perjantai 27. marraskuuta 2020

Kyselyn tuloksia linjojen 84 ja 88 reittimuutoksesta

Reilu viikko sitten julkaisimme lyhyen kyselyn linjojen 84 ja 88 mahdollisesta reittimuutoksesta, jossa reittejä nopeutettaisiin siirtämällä ne Laajasalontielle. Muutos toteutettaisiin samalla kuin Laajasalontien bulevardisointityöt aloitetaan. Rakennustyöt katkaisevat Reposalmentien sillan liikenteeltä sillan purkamisen vuoksi, jonka johdosta linjat joutuvat siirtymään joka tapauksessa pois Isosaarentieltä.

Saimme kyselyyn yhteensä 2237 vastausta, sekä muutaman myös blogin kautta. Kiitos kaikille vastanneille!

Linjojen reittivaihtoehdot ja tulokset


Kuva: Linjojen 84 ja 88 kyselyn reittivaihtoehdot

Laajasalontien bulevardin rakentaminen vie linjat 84 ja 88 uudelle reitille, pois Isosaarentieltä. Koirasaarentien ja Laajasalontien risteykseen rakennetaan uudet pysäkit, samoin kauppakeskus Saaren kohdalle Laajasalontielle. Kauppakeskuksen kohdalla rakennetaan myös väliaikainen kävelysilta pysäkkien välille.

Kyselyssä kysyttiin, olisiko tämä perusvaihtoehto A asukkaiden mielestä parempi, vai pitäisikö linjoja samalla nopeuttaa niin että ne kulkisivat koko matkan Herttoniemeen Laajasalontietä, joka oli vaihdoehto B. Kysely koski vain näitä linjoja, linjat 85 ja 86 jäisivät liikennöimään Kuvernöörintielle, samoin linjan 89 reittiin ei tulisi muutoksia. 


Kuva: 69 prosenttia vastaajista äänesti vaihtoehdon B puolesta

Kyselyyn vastanneista 69 % piti nopeampaa reittiä eli vaihtoehtoa B parempana ratkaisuna. Perusteluina vastaajat näkivät nopeammat matkat Herttoniemeen sekä linjojen tasaisemman kuormituksen. Matka-aikojen suhteen osa vastaajista näki nopeutuksen olevan tärkeää myös koska poikkeusjärjestelyt pidetävät paikoitellen kävelymatkoja pysäkeille, erityisesti Isosaarentieltä. 

Kuitenkin myös vastakkaisia mielipiteitä oli merkittävästi. 31 % vastanneista piti vaihtoehtoa A parempana. Perusteluina vastaajat näkivät paremmat yhteydet kauppakeskus Saareen, terveysasemalle, kirkkoon ja päiväkoteihin. Myös Yliskylän vähenevästä joukkoliikennetarjonnasta oltiin huolissaan.

Kuva: Vastausten jakautuminen postinumeroittain

Eri alueittain tarkasteltuna reitiltään kattavampi vaihtoehto A sai eniten kannatusta 00840 postinumeroalueella, jossa 56 % vastaajista kannatti tätä vaihtoehtoa. 

Reitiltään nopeampi vaihtoehto B sai eniten kannatusta alueilta 00590 sekä 00870, joissa kannatus oli 89 % ja 80%. Jollaksen ja Santahaminan alueilta noin 65 % kannatti nopeampaa vaihtoehtoa B, mutta näillä alueilla otoskoko oli varsin pieni.

Johtopäätöksiä ja jatkoa


Kyselyn perusteella valtaosa alueen asukkaista kannattaa linjojen siirtämistä nopeammalle reitille, joten tähän suuntaan lähdemme asiaa viemään. 

Mitään päätöstä muutoksesta ei kuitenkaan vielä ole, vaan olemme vieneet muutoksen mukaan ensi vuoden liikennöintisuunnitelmaan joka on nyt kommentoitavana osoitteessa hsl.fi/hsl/osallistuminen/Liikennointisuunnitelma2021. Vielä siis ehtii antamaan mielipiteensä. Liikennöintisuunnitelma vahvistetaan tammikuussa.

Jatkotarkasteluissa paneudumme vielä linjojen matkustajamääriin ja muutokset mukanaan tuomiin muutoksiin kävelymatkoissa. 

Suoritimme Laajasalon sillalla matkustajalaskentoja 19.11. ja 24.11. joiden perusteella vaikuttaisi että linjoilla 84 ja 88 matkustajamäärät ovat laskeneet vähemmän kuin linjoilla 85 ja 86 verrattuna vastaavaan aikaan viime vuonna. Tämäkin osaltaan tukisi linjojen siirtämistä nopeammalle reitille, kun linjoilla 85 ja 86 on hyvin tilaa Kuvernöörintien matkustajille ja vastaavasti linjat 84 ja 88 alkavat täyttymään tulevaisuudessa.

Ostoskeskuksen ja Yliskylän palveluiden kävely-yhteyksien suhteen tulemme tekemään yhteistyötä kaupungin ja urakoitsijan kanssa, jotta rakentamisen aikaisista yhteyksistä Laajasalontieltä saataisi mahdollisimman laadukkaat. Valitettavaa kuitenkin on, että joissain paikoin tämä aiheuttaa väistämättä pidentyviä kävelymatkoja katurakentamisesta johtuen.

Kuulemme mielellämme näkemyksiänne tämän ratkaisun osalta myös täällä blogissa! Suunnitelmaprojekti jatkuu seuraavaksi hieman pidemmän tähtäimen muutoksiin, joista kerromme kunhan asiat näiden osalta hieman täsmentyvät meillekin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti